Електробус без батерии е новото чудо на София

В нашия градски транспорт вече има електробус, който се зарежда за няколко минути и обикаля цяла София.

Като слушаме коментарите на различни хора за новия софийски електробус, веднага ни направи впечатление едно внушение, което се получи от някои медийни заглавия от типа "За първи път в Европа електробус ще се движи в София". Електробуси има отдавна в различни европейски градове – отличителното при този, който се движи в София е, че вместо батерия има ултракондензатор...

Това вероятно звучи доста технически, но за него след малко – първо за инициативата.

Тя е на българо-израелската компания Чериът Моторс и китайския производител Хайгър, които предоставят електрически автобус за тестване на Столичен електротранспорт ЕАД. Електробусът ще се движи в продължение на една година по маршрута на тролейбус 11 в София. Електрическата система, с която е оборудван, е на китайската компания Аоуей, тества се от седем години в Шанхай и в сегашния си вариант осигурява до 25 км пробег с едно зареждане. Самото зареждане става за няколко минути при всяко пристигане на последната спирка (депо Искър) и в центъра на Сточна гара. Това е възможното точно защото електробусът има ултракондензатор вместо батерия. Такава просто не е нужна за маршрут от 25 км и наличие на технология за супер бързо зареждане с ток.

Какво е ултракондензатор

Електрическите двуслойни кондензатори, известни още като ултракондензатори, са електрохимични кондензатори с необичайно висока енергийна плътност спрямо тази на обикновените кондензатори. Повече технически подробности ще намериш на тази Wikipedia страница за суперкондензаторите.

Ефектът на двуслойния кондензатор е забелязан за първи път през 1957 от инженери на General Electric експериментирали с устройства с порест въглероден електрод. Смятало се, че енергията се съхранява във въглеродните пори и има необичайно висок капацитет, но по онова време механизмът на работа бил все още неясен.

В General Electric не започнали веднага допълнителна работа по откритието и модерната версия на устройствата била разработена от изследователи от базираната в Охайо Станфорд Ойл през 1966 г. Това се случило след инцидентно преоткриване на ефекта при работа с експериментални горивни клетки.

Обратно в наши дни, най-голямото предимство на ултракондензаторите е, че могат да се заредят за по-малко от минута (или за няколко минути в зависимост от системата), за разлика от литиево-йонните батерии, при които зареждането отнема часове. Съответно обаче пробегът на превозно средство с ултракондензатори и значително по-малък от този на оборудвано с батерия. Затова ултракондензаторите не са подходящи за автомобили, но за малки разстояния като маршрутите на градския транспорт са лесно и ефективно приложими.

elektrobus sofia

И под ефективно имаме предвид, че новият електробус се зарежда за 7 минути на Сточна гара и заминава обратно по маршрута към депо Искър с дължина 11.5 км. В разговор с шофьора на електробуса Росен и неговия спътник Александър минутите за зареждане ни се видяха дори по-малко. Когато електробусът пристигна, пантографът се издигна до зареждащата инсталация отгоре и системата се задейства. Всичко е направено много професионално и самата инсталация от иноксови тръби радва окото с приятен дизайн и изключително малкото място, което заема на тротоара.

Естествено, като е без батерия, ни беше много любопитно да видим как изглежда ултракондензаторният модул. Ето го:

elektrobus ultrakondenzator

От спецификацията на предишния модел на производителя Аоуей знаем, че модулът тежи тон и половина и този тук е с подобно тегло, най-вече заради супер усиления метален кожух, в който се намира.

Електробусът се задвижва с два електромотора всеки с около 100 кВ мощност. Разходът на енергия в посока депо Искър е 45-50% от капацитета, заради няколкото изкачвания по маршрута, а към центъра е по-нисък и пада до 40 процента. Това означава, че технически електробусът може да измине цялото разстояние от около 23 км в двете посоки с едно зареждане, но засега се тества с междинно допълване с ток на Сточна гара.

В цифри информацията ни е за малко под 1 кВтч/км, което прави 10-12 кВтч разход в едната посока. Сметката не би трябвало да се прави точно така, но за ориентир, ако го сметнем по дневна тарифа на тока от 18 ст/кВтч, разходът на електробуса за една обиколка на София е... няма и 4 лева (или 2 лв в едната посока струва няма и два лева!

Това е чудесно, но само като го чухме как тихо свисти при потегляне, без естествено да изхвърля нищо отзад, си паднахме още повече. Ами "мръсният" ток? По този повод китайците, чийто ток идва най-вече от въглищни централи, казват:

Дори да използваш електроенергия от централата, която прави "най-мръсен" ток в целия свят, за неговото производство ще се изхвърля три пъти по-малко CO2, отколкото от ауспуха на дизелов автобус.

Подкрепяме всячески новата технология. И как няма – за човек, който докато кара Туизи яде нафтата с лъжици този електробус е просто мечта. Или да го наречем ултрабус?!? Така и е за всички пешеходци и въобще за жителите на града – подкрепяме тази инициатива и нека да има все повече такива нови чисти возила в българските градове.